loading...
برترینها021 برترین سایت تفریحی , سرگرمی و عکس
موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان


برترین عطر و ادکلن های روز دنیا با قیمت عالی در کانال تلگرام عطر کده


آخرین ارسال های انجمن
reza بازدید : 847 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)
زمانی که فرزنتان برای نخستین بار دندان در می آورد چه باید کرد!


 

ترتیب و نظم رویش دندان‌ها

 

جوانه‌های دندان درست زمانی که دوران خوش بارداری را پشت سر می‌گذارید، شکل می‌گیرند، اما نوک اولین مروارید زمانی‌که نوزادتان بین ۴ تا ۸ ماه دارد از لثه بیرون می‌زند. بعضی کودکان در ۲ ماهگی دندان در می‌آورند و برخی دیگر هنوز تا ۱۴ ماهگی با دهانی بدون دندان به شما لبخند می‌زنند. این مسئله کاملا ژنتیک است و دیر یا زود درآمدن اولین ردیف از دندان‌ها، جای نگرانی ندارد. سن نیش زدن دندان‌ها متفاوت است. حتی اگر نوزادی را دیدید که با دندان‌های پایینی‌اش به دنیا آمد، تعجب نکنید. از هر 2 هزار کودک یک کودک با دندان متولد می‌شود، اما در اغلب نوزادان حداکثر بین 2 تا 2/5 سالگي ۲۰ دندان شیری کامل می‌شود و از 7 سالگی به بعد دندان‌های دائمی ظاهر می‌شوند.

 

اولین دندان‌ها معمولا ۲ دندان پیش میانی و در فک پایین هستند و بعد از آن نوبت به دندان‌های پیش میانی در فک بالا می‌رسد. دندان‌ها معمولا 2 به 2 و به صورت قرینه بیرون می‌زنند، اما به یاد داشته باشید برای این موضوع هیچ قانون و قاعده‌ای وجود ندارد. پس از دندان‌های پیش میانی نوبت به دندان‌های پیش کناری در فک پایین و فک بالا می‌رسد و بین ۱۳ تا ۱۹ ماهگی دندان‌های نیش وآسیای کوچک در می‌آیند. نوک زدن دندان‌های نیش به دلیل تیز بودن و دندان‌های آسیا به دلیل بزرگ بودن، ممکن است از دیگر دندان‌ها دردناک‌تر باشد. دندان‌های آسیای بزرگ هم بین 1/5 تا 2/5 سالگی رویش پیدا می‌کنند. این یک روند عادی و طبیعی رویش دندان است، اما ممکن است ترتیب و سن رویش دندان‌ها در کودکان مختلف جابه‌جا شود. هیچ اصل کلی وجود ندارد و پس و پیش شدن برنامه زمانی یا ترتیب رویش تا زمانی‌که کودکی سالم و سرحال دارید، کاملا طبیعی است.

 

علائم سر زدن این مهمان‌های ناخواسته

 

نوزادان با یکدیگر متفاوتند و نمی‌توان فرمول خاصی برای همه‌ آنها ارائه داد، اما به طور کلی نشانه‌هایی وجود دارد که شما با توجه به آنها می‌توانید دلیل ناراحتی نوزادتان را متوجه شوید. نیش زدن دندان‌های شیری معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی همراه است. یکی از اولین نشانه‌ها سرازير شدن آب دهان است. نوزادی که اولین دندان‌هایش در راهند، آب دهان فراوانی تولید می‌کند و زمین و زمان را خیس می‌کند. کسی به طور قطع نمی‌داند چرا کودک در این زمان بزاق بیشتری ترشح می‌کند، اما از نظر علمی تاحدودی ثابت شده که لثه‌های متورم و افزایش حرکت ماهیچه‌های دهان میل به جویدن و گاز زدن را در کودک بیشتر می‌کند و این امر باعث می‌شود غدد بزاقی تحریک شده و بزاق بیشتری تولید کنند. ممکن است در این دوره احساس کنید کودک‌تان بی‌قرار‌تر و بد خلق‌تر از قبل شده، خوب نمی‌خوابد، اشتهایش کم شده، بهانه‌گیری می‌کند و تب خفیف و آبریزش بینی دارد. اگر مطمئن هستید سرما نخورده، نگران نباشید. اینها همه از علائم نوک زدن اولین دندان‌هاست. با توجه به تشابه علائم نوک زدن دندان‌ها با سرماخوردگی، بهتر است پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید راه درست را در پیش گرفته‌اید.

 

مهارت جدید: گاز گرفتن

 

با پیدایش اولین دندان‌ها، فرزند شما مهارت‌های جدیدی می‌آموزد: مهارت گاز گرفتن! مطمئنا کودک‌تان متوجه نیست که این کار دردناک است، او تنها می‌خواهد این عضو جدید را امتحان کند و به دنبال کشف قابلیت‌های آن است. بهتر است از‌‌ همان ابتدا در این باره جدی برخورد کنید تا گاز گرفتن به صورت یک عادت درنیاید. کودکان دوست دارند شیطنت کنند و ممکن است هنگامی‌که به آنها شیر می‌دهید، از این قابلیت جدید استفاده کنند. پیش از آغاز شیر دادن انگشتی در دهانش بگذارید، اگر گاز گرفت دندانی به او بدهید و بعد دوباره امتحان کنید. وقتی به او شیر می‌دهید خیلی جدی تذکر دهید که نباید گاز بگیرد، اگر بعد از ۲ تا ۳ تذکر همچنان ادامه داد، شیر دادن را متوقف کنید و در عوض دندانی‌اش را به او بدهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دوباره به او شیر بدهید واین کار را آنقدر تکرار کنید تا گاز گرفتن از سرش بیفتد. در عین حال بین هر بار شیر خوردن او توانسته خارش لثه‌هایش را کمی آرام کند. ماساژ دادن لثه‌ها با یک مسواک انگشتی یا با سر انگشتان هم کمک بزرگی به کودک شما می‌کند تا این مرحله از رشدش را هم به خوبی پشت سر بگذارد.

 

برای خواندن تمام مطلب لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید


در ادامه مطلب : نقش شما,مصرف دارو, و پوسیدگی دندنهای شیری

درباره ما
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های ایرانی به ثبت رسیده است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما طرفدار کدام تیم هستید؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 549
  • کل نظرات : 539
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 4722
  • آی پی امروز : 124
  • آی پی دیروز : 117
  • بازدید امروز : 171
  • باردید دیروز : 1,068
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 3,768
  • بازدید ماه : 3,768
  • بازدید سال : 150,760
  • بازدید کلی : 5,335,421